Sweden Rock Festival 2009

(Lite av en dagbok av Conny Myrberg)

Mitt kallaste Sweden Rock vistelse någonsin med hagel, regn och nattemperaturer ner mot noll blev årets facit. Musiken och en hel del kaffe fick istället värma den törstande musiksjälen.

För ovanlighetens skull anlände vi kvällen innan festivalens början och skymningen hade då redan tagit sitt grepp. Tältet, prioritet nummer ett sattes upp innan mörkrets ankomst och den efterlängtade ankomstölen fick vänta. När allt var på plats avnjutes den välbehövliga maltdrycken och snart kom John Blund med sin sandsäck.

Dag ett inleddes med lite shopping, här finns en hel del att förtära inom de rockrelaterade produkterna. Efter ett par dagars California - värme blev vi varse av våra breddgraders nycker, en hagelskur träffade tältduken som efterföljdes av idel regnskurar kontra solglimtar.

Första festival akten som bevittnades blev Deathstar ett band i den nya metal-himlen med mer radiovänlig metal. Nästa band till rankning veteranerna Torch på Zeppelin Stage, jo visst gav dom valuta om en i mängden. Tänkte se Witchcraft (tog endast några bilder)men hamnade på Sevendust och där var det som man säger gott mos. Vikingarockarna Amon Amarth har jag sett några gånger nu, ingen cd i samlingen men live fungerar det.

Kvällens första inplanerande gig Blaze Bayley gav oss allt som förväntades plus lite till, mannen ger verkligen järnet och förtjänas definitivt mer uppskattning. Uriah Heep som jag sett så många gånger nu med Bernie Shaw, Trevor Bolder, Phil Lanzon samt Mike Box gav oss åter en spelning att minnas. Den ständigt glada Mike Box är också ett fenomen i tacksamhet emot publiken där endast herr Sabaton (Joakim Brodén) på Sveriges Nationaldag kunde mäta sig med.

Andra dagen och en snabbvisit hos Rage ledde sedermera till svenska Pain vilka jag även skall beskåda på Metaltown. Peter Tägtgren är som alltid ett karismatiskt stycke artist vare sig det är kvinnliga eller manliga medlemmar vid hans sida. I allas läppar Volbeat får idag vänta till Metaltown i sena juni månad.

Ett band i hjärtat som jag haft fördelen att få se flertalet gånger till dags datum är The Tubes. Frontfiguren Fee Waybill är trots sina år inom den hårda branschen av god vigör vilket ni kan bevittna på tagna foton (konsertfoto). Som vanligt bjöds det på en spektakulär show med många klädbyten, denna gång utan de lättklädda damerna vid bandets sida.

ZZ top gör även de ett gediget framträdande i nostalgins tecken även om de skäggbeklädda herrarna kändes något monotona under första halvan av spelningen, sedan lyftes det rejält med hitsen som ”Gimme All Your Lovin”, "Legs" och alla fick sin dos av blues/boogie woogie rockens farbröder.

Kvällens stora begivenhet blev ändå Ritchie Blackmore`s gamla band Rainbow nu med namnet Over The Rainbow och med  Blackmore`s son bakom gitarren. Bandet som har haft dryga 20 olika bandmedlemmar genom åren ställde här upp med en stark line-up och mest imponerad blev jag av Joe Lynn Turner`s sång. Han fixade både Graham Bonnett och Ronnie James Dio`s låtar galant och tusan vad lik sin far Jürgen Blackmore är :) Dagen till ära fick vi alla gamla godingar som "Stargazer", "Long Live Rock 'n' Roll" och "Man on the Silver Mountain" (Mer om spelningen på separat recension).

Tröttheten tog ut sin rätt och Twister Sister får ursäkta, undertecknad drog sig tillbaks för att ladda batterierna inför kommande dagars späckade program.

Fredag och första giget med Neal Morse på en nästan okristlig tidig tid ;) skämt åsido här befarade jag en del predikan men som tur var slapp vi och istället presenterades en spelning som sakta byggdes upp till en höjdarkonsert. Allinstrumentalisten Morse fick till en stämningsfull atmosfär och med gästartisterna Mike Portney (Dreamtheater) samt Pete Trewavas (Marillion) var ju nästan hela Transatlatic på scen. Kul att de också spelade en "We All Need Some Light" och "Stranger In Your Soul" från den nyligen återförenade gruppen. Neal presenterade även lille sonen som sjöng duett med sin far.

Såg sedan en halv konsert med John Oliva`s Pain och nog kan den mannen också leverera alltid. Drog nu till Marillion som jag aldrig beskådat live, ville ha bra plats så resten av John Oliva`s Pain fick höras från avstånd.

Marillion, jo den blev lika bra som mina stora förväntningar, Steve Hoghart har en underbar röst och live låter den nästan bättre än på skiva. Man skulle kunna tro att bandet med sin rätt så atmosfäriska musik ger en tung och tillbakadragen framtoning på scen. Istället presenterades en lättsam spelning full med spelglädje och utan att överdriva en höjdarupplevelse. Efteråt kände man sig nästan fullmättad av intryck men kvällen var långt ifrån fullbordad. Ännu ett favoritband Demon entrade scenen, såg dom en gång tidigare på srf och återigen infriades förväntningarna. Frontmannen Dave Hill med band var en av de banbrytande inom NWBHM stilen och de håller fortfarande flaggan högt. Live är de ett härligt gäng att se på och naturligtvis fick vi höra ”Don`t Break the Circle”.

Kamelot har jag nu sett ett större antal gånger och de brukar leverera med sin ofta påkostade show. Denna gången svek Khans röst i de högre regionerna och en del tekniska problem med ljudet sänkte gruppens prestanda något, efter den inledande delen öppnades sig också skyarna och regnet vräkte ner. Skulle tro att de skippar den framtida dvd´n vilken här spelades in. Bästa konserten ändå enligt dottern 13 år som var med för första gången på Sweden Rock, så är hon också ett stort fan till Kamelot. Många var det inklusive jag och dotter som sedan fick lämna festivalplatsen för att byta till torra kläder.

En stund beskådades blueslegenden Johnny Winter innan kvällens sista akt skulle ses. In Flames med Anders Fridén i spetsen kan verkligen ge valuta för pengarna. Deras mörka show lättas upp med Anders mellansnack och deras scenshow går inte av för hackor med all pyro och häftiga ljussättning. Liksom tidigare kvällar var man vid den här tiden rätt så mör av kylan så en natts sömn i den ”varma” sovsäcken kändes behövlig.

Sista dagen.

Det har skrivits en hel del om Ripper Owens så en titt vore på plats. Jodå visst kan han sjunga och dom som kan hans repertoar blev säkert nöjda, själv hade jag mest den otroligt givande fredagen i tankarna. Nationaldag och Sabaton måste man ju se. Massor med folk som fyllde hela backen framför Zeppelin Stage och som jag tidigare nämnt en överlycklig Joakim Brodén sjöng stolt nationalsången påhejad av publikhavet, de gav även ett extranummer som uppskattades.

Stackars irländska Stormzone som kom efter Sabaton. Den fyllda backen blev nästan tom men de kämpade ändå på och med den efterlängtade solen i skyn verkade de ändå rätt så nöjda.

Kö-dags igen för nu skulle Journey ses med nya vokalisten Arnel Pineda. Han verkade lite nervös inledningsvis men snart hoppade Arnel omkring full med energi och pondus. Röstlikheten med den legendariske Steve Perry är slående som den fulltaliga publiken verkade uppskatta till fullo. Neal Schon hade ett nöjt ansiktsutryck konserten igenom som framfördes utan längre mellansnack och den ena klassikern efter den andra framfördes till publikens gillande. Men nog kunde allt Deen Castronovo få framföra någon mer låt för den pipan går heller inte av för hackor. Grym spelning med ett pulikhav som sjöng med näst hela tiden.

Nästa band skulle bli ännu en minnesvärd tillställning, förra gången som Dream Theater var här blev dock lite av en besvikelse, nu blev jag nästan lyrisk. Det var ett djärvt grepp att spela såpass långa och svåra låtar men den kunniga publiken verkade uppskatta dessa så skickliga musiker, definitivt gjorde jag det. James LaBrie kan vara lite ojämn men ej denna kväll och liksom resten av gruppen levererades idel högklassiska framföranden.

Europe verkar vara rumsrena igen bland den samlade pressen och med sina hits som hela skaran framför scen kan utan och innan blir det bara så bra live. Tempest har en naturlig och avspänd stil på scen samt en röst som håller i hela registret så visst är dom värda all uppskattning som de här får av Sweden Rock besökarna.

Nu är jag helt slutkörd, dottern och jag drar så sakterliga till tältet och somnar in till tonerna av Heaven & Hell.

Ännu en vända till Sveriges bästa festival är till ända, vädermässigt kall som tusan men stämningen förblir fulländad.