Over The Rainbow
Sweden Rock Festival 4/6-2009

Rainbow eller som denna line-up kallar sig ”Over the Rainbow” kom att entra svensk mark i och med Sweden Rocks fullträff i bokning.

Ritchie Blackmore`s gamla band Rainbow har minst sagt haft en brokig historia med över tjugotalet bandmedlemmar. Enligt Ritchie själv blir det ingen mer upplaga, fast då kommer här ända en välsignad sådan i form av idel gamla medlemmar plus herr Blackmore`s son bakom gitarrspelet. Bakom micken återfinns Joe Lynn Turner som jag inte riktigt har kunnat ta till mig genom alla konstellationer men nu när jag fick beskåda honom live för första gången slog han fullständigt knock på mig. En helt grym vokalist som behärskar hela registret inklusive Dio`s och Bonnett`s Rainbow session.

”Tarot Women” inleder denna fenomenal konsert som tyvärr fick ett sent avhopp i form av Tony Carey. Det dröjer inte länge innan klassiska spåret ”Man On The Silver Mountain” ljuder ut i högtalarna och snart inser var och en att detta är bara så bra och tusan vad lik sin far Jürgen Blackmore är ;). Verkligen kul att få se ett band som njuter till fullo av tillvaron. ”Eyes Of The World” samt de båda ”Ariel & Wolf To The Moon” spelas sedan med diverse solopartier.

En av de stora hitsen ” I surennder” fortskrider med ”Can`t Happen Here” och ”Jealous Lover” inleder innan herr Bobby Rondinelli intar solo- trummandet som här är lagom långt och snart presenteras kultspåret ”Stargazer”. ”Long Live Rock`n Roll” tar vid och nu befinner vi oss alltmer närmare rockhimlen.  Denna bejublade spelning avslutas med ett medley i form av ”Since You Been Gone” och ”All Night Long” och som ni förstår blev detta också festivalkvällens stora begivenhet/gig.

”Long Live Rock`n Roll”